Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2014

Η προσπάθεια δημιουργίας ελληνικής αυτοκινητό - βιομηχανίας από τους αδελφούς Κοντογούρη και την NAMCO, ο θριαμβός της και η υπονόμευσή της από τους κυβερνώντες και τον κρατικό μηχανισμό τότε και... σήμερα. Ά Μέρος

Σε διάφορες αναρτήσεις στο http://hellas-economy.blogspot.gr/ έχουμε αναφερθεί στο πως οι κυβερνώντες της εκάστοτε περιόδου υπονόμευσαν και τελικά διέλυσαν την Ελληνική βιομηχανία αλλά και την γεωργία-κτηνοτροφία. Αυτά που ζούμε σήμερα ως Ελλάδα οφείλονται στο ότι η ελληνική παραγωγή (βαρειά βιομηχανία, ναυπηγεία, βιομηχανίες διαφόρων κλάδων, γεωργιο-κτηνοτροφία) καταστράφηκε με κύριο εκτελεστή όχι μόνον τα ξένα πολυεθνικά συμφέροντα αλλά το ελληνικό κράτος (δηλαδή τους κυβερνώντες των δυο μεγάλων κομμάτων και των λοιπών που συνέπραξαν...)
                                                                             ***

Μπορείτε εδώ να δείτε πως  ο Κ.Καραμανλής (ο πρεσβύτερος) σταμάτησε χωρίς κανένα λόγο την κατασκευή του μεγαλύτερου στον κόσμο Διϋλιστηρίου αργού πετρελάιου που θα κατασκεύαζε ο καθ. Στρατής Ανδρεάδης στα Μέγαρα. Μπορείτε εδώ να διαβάσετε πως ο Κ. Καραμανλής (ο πρεσβύτερος) σταμάτησε την αξιοποίηση του μεγαλύτερου κοιτάσματος Τύρφης στον κόσμο, αυτό της Τύρφης των Φιλίππων. Μάλιστα έστειλε πίσω στους Σοβιετικούς τα μηχανήματα που είχε παραγγείλει ο Γ. Παπαδόπουλος και υποχρέωσε τους έλληνες πολίτες σε πληρωμή ποινικής ρήτρας 30 εκατομμυρίων δολλαρίων τότε! Διαβάστε εδώ σχετικά με τον ορυκτό μας πλούτο και παραχώρηση αποθεμάτων μεταλλευμάτων, στις Σκουριές και στο Στρατώνι, άνω των 16 δις ευρώ στην Eldorado Gold μόνο έναντι 11 εκατ. ευρώ από την Κυβέρνηση Παπανδρέου και τώρα Σαμαρά-Βενιζέλου. Μπορείτε εδώ να διαβάσετε πως οι κυβερνώντες τότε υπονόμευσαν και διέλυσαν την όλη προσπάθεια παραγωγής κιτρικού οξέος από την ΧΡΩ.ΠΕΙ. Ένα συστατικό, που μόνον λίγες εταιρείες παράγουν και διανέμουν στον κόσμο.
                                                                              ***

Ο πρώην φαρμακοβιομήχανος-οπλοβιομήχανος και πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ΧΡΩ.ΠΕΙ. κ. Σ. Σοφιανόπουλος συνήθιζε να επισημαίνει ότι: "...το ελληνικό κράτος είναι πολύ καλά οργανωμένο ώστε να μη μπορεί να γίνει τίποτε".

Σαν επιβεβαίωση των ανωτέρω συμπερασμάτων παρουσιάζουμε ακόμη μια τραγική περίπτωση υπονόμευσης και διάλυσης -από τους κυβερνώντες και τον κρατικό μηχανισμό- μιας σοβαρής επιχειρηματικής πρωτοβουλίας. Μιας καταστροφής από τους πολιτικούς της κυβέρνησης τότε και σήμερα, κρυπτόμενη υπό της αορίστου έννοιας της.. κρατικής γραφειοκρατίας. Πρόκειται για τη μη έκδοση άδειας - πιστοποίησης στην εταιρεία NAMCO να ξεκινήσει την παραγωγή του νέου Pony 5ης γεννιάς, ενώ όλα είναι έτοιμα.

το εργοστάσιο της NAMCO στη Θεσσαλονίκη (Μάρτιος 1979)* 
 
Παρακάτω κάνουμε μια συνοπτική ιστορική αναδρομή της εταιρείας, των επιτευγμάτων της και της καταστροφής της. Η Namco είναι μια από τις εκατοντάδες περιπτώσεις μεγάλων βιομηχανιών οι οποίες καταστράφηκαν από το κράτος και τα δυο κυβερνώντα κόμματα τα τελευταία 40 χρόνια. 

Στο πρώτο αυτό μέρος παρουσιάζουμε το ιστορικό της NAMCO, τον θρίαμβό της με την παραγωγή του θρυλικού Pony, την υπονόμευσή της στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και το κλείσιμο του εργοστασίου της το 1983 από τους κυβερνώντες και τους "στρατευμένους" συνδικαλιστές. Στο δεύτερο μέρος που θα ακολουθήσει θα παρουσιάσουμε την προσπάθεια της εταιρείας NAMCO να κυκλοφορήσει το Pony 4, με εξαιρετικά χαμηλό κόστος και το πως οι κυβερνώντες σήμερα την εμποδίζουν να το κάνει υπονομεύοντας εισροή κεφαλαίου άνω του 1 δις ευρώ.
                                                                                 ***
Η Ίδρυση της NAMCO 

H ιστορία των αδελφών Κοντογούρη ξεκίνησε πολλά χρόνια πριν, τη δεκαετία του 1950 στη Γερμανία, με την προσπάθειά τους να βγάλουν στην παραγωγή ένα φορτηγό με το όνομα «Hellas». Το 1961 ιδρύουν στη Θεσσαλονίκη την εταιρεία FARCO με χρήση γερμανικής και ελβετικής τεχνογνωσίας και ξεκινούν την παραγωγή του FARMOBIL, ενός οχήματος πολλαπλών χρήσεων που φορούσε αερόψυκτο κινητήρα BMW 700 cc, έχοντας κάνει μερικές εξαγωγές στην Πορτογαλία. Σχετικά με το Farmobil, του εξαιρετικού οχήματος πολλαπλών χρήσεων ελληνο-γερμανικής έμπνευσης και τεχνολογίας δείτε αναλυτικά εδώ. To όλο εγχείρημα οδηγήθηκε σε ναυάγιο στη χώρα μας, εξαιτίας της έλλειψης υποστήριξης από το ελληνικό κράτος και η επιχείρηση πωλήθηκε τελικά στην CHRYSLER. 


Εδώ μπορείτε να δείτε ένα μικρό βίντεο του 1963 με στιγμιότυπα από την κατασκευή του Farmobil:  

Στην Ελλάδα δεν δόθηκε η «έγκριση τύπου» για το συγκεκριμένο μοντέλο, γεγονός που ανάγκασε την Chrysler να εγκαταλείψει την χώρα μας.

Το 1972 ο κ. Κοντογούρης ιδρύει την εταιρεία NAMCO (National Motor Company of Greece) και λίγο αργότερα παρουσιάζει το Pony στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, έπειτα από την υπογραφή συνεργασίας με τη Citroën.

Η NAMCO, μεταξύ άλλων, παρήγαγε τα ειδικά οχήματα AGRICAR (τύπου παρομοίου του UNIMOG), 4x4 και 6x6, ενώ εισήγαγε ελαφρά φορτηγά DAEWOO, λεωφορεία παντός είδους EUROBUS, εργοταξιακά βαρέος τύπου TATRA και οχήματα στρατιωτικά όπως το URO Ισπανίας.

To Pony

Το αρχικό σχέδιο για το Pony-Citroën (1972-1983) δημιουργήθηκε από μία ομάδα Γάλλων μηχανικών με σκοπό ένα παγκόσμιο, χαμηλού κόστους αυτοκίνητο, που θα χρησιμοποιούσε ως βάση του τα μηχανικά μέρη του Citroen 2CV, το οποίο μαζί με άλλα αυτοκίνητα, με παρόμοιο σχεδιασμό, οδήγησαν στο Citroën FAF. Το τελευταίο αποτέλεσε το επίσημο «διεθνές αυτοκίνητο βασικής τεχνολογίας» της Citroën. Η Namco ξεκινησε την παραγωγή του αυτοκινήτου το 1975 σε εργοστάσιο που κατασκευάστηκε στη Θεσσαλονίκη. Παράχθηκαν 18.000 NAMCO Pony-Citroën με ποσοστό εγχώριας κατασκευής 67% στο εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης, με εξαγωγές σε 14 χώρες.


το θρυλικό Pony της Namco 1978

Το μοντέλο Pony γνώρισε επιτυχία επειδή το κόστος λειτουργίας και συντήρησής του ήταν στο 1/5 από ένα τζιπ μεγάλου κυβισμού, ενώ για τον λόγο αυτό ο Ελληνικός Στρατός, η Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό έδειχναν την προτίμησή τους στα Pony, τα οποία παράγονταν σε 8-10 αυτοκίνητα ημερησίως, γεγονός πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα.

To Pony Super 

Το Pony Super ή PONY 2, ήταν η δεύτερη γενιά του Pony η οποία όμως δεν είχε την ανάλογη επιτυχία του αρχικού μοντέλου και η παραγωγή του σταμάτησε σχετικά γρήγορα. Διέθετε κινητήρες Ford 950 cc 45 ίππων, 1.100 cc 55 ίππων, 1.300 cc 69 ίππων και 1600cc Diesel με απόδοση 54 ίππων και ήταν σαφώς πιο σύγχρονο από την πρώτη γενιά ΡΟΝΥ, αλλά δεν είχε ίδια τύχη. Ωστόσο ήταν ένα αυτοκίνητο εξ΄ολοκλήρου ελληνικής παραγωγής. 

η διαφήμιση της NAMCO για το Pony (μοντέλο 1983)

Το εργοστάσιο στο Κιλκίς

Η επιτυχία του PONY σε πλατφόρμα του 2CV ήταν τέτοια που κατέστησε αναγκαία την επέκταση της παραγωγής PONY.

Τότε οι αδερφοί Κοντογούρη αποφάσισαν να κάνουν μια νέα επένδυση στο Κιλκίς.

Το Σεπτέμβριο του 1981, έχοντας εξασφαλίσει τη συνεργασία τριών μεγάλων τραπεζών της Γαλλίας, καθώς και των εταιριών Ford, Citroen, Volkswagen, και Deutz, οι οποίες όχι μόνο αξιολόγησαν θετικά την αξία του Pony, αλλά δέχτηκαν να συμμετάσχουν στην παραγωγή προσφέροντας μεγάλα πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη εθνικής εξαγωγικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η NAMCO προχώρησε σε μια μεγάλη επένδυση στο Λιμνότοπο Κιλκίς για τη δημιουργία μιας νέας αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα, μια επένδυση ύψους 2.696.003.000 δραχμών (2,7 δις δρχ.).

Την ίδια χρονιά, η NAMCO βρισκόταν σε συνεννόηση και με αμερικανική εισαγωγική εταιρεία, με στόχο την κατασκευή 20.000 αυτοκινήτων Pony ετησίως για τα επόμενα 10 χρόνια, με σκοπό την εξαγωγή στις Η.Π.Α.

Δυστυχώς η επένδυση δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, λόγω εσωτερικών αντιτιθέμενων συμφερόντων, στερώντας από την Ελλάδα μια τεράστια ευκαιρία εκβιομηχάνισης και εξαγωγών οχημάτων (ΦΕΚ 15/9/1981).

Πολιτικοί και συνδικαλιστές σε... δράση τότε...

Τα πολιτικά προσκόμματα κυβερνητικών στελεχών στα μέσα της δεκαετίας του 1970 έως και τα μέσα του 1980 (όπου πέτυχαν να κλείσουν την NAMCO) δεν άργησαν να φανούν. Οι πιέσεις των κυβερνητικών παραγόντων ασκήθηκαν -όπως καταγράφηκε τότε- λόγω πιέσεων ανταγωνιστών εμπόρων και εισαγωγέων που εποφθαλμιούσαν την εμπορική επιτυχία του ελληνικού αυτοκινήτου Pony, το οποίο είχε κατακλύσει τους ελληνικούς δρόμους και τα τροχοφόρα του ελληνικού στρατού και των σωμάτων ασφαλείας.

Σημείωση δικής μας: Και ρωτάμε εμείς, δηλαδή οι Υπουργοί που δέχθηκαν τις πιέσεις και ενέδωσαν τάχθηκαν στις θέσεις τους για να προασπίσουν τα συμφέροντα των ξένων πολυεθνικών κατασκευαστριών αυτοκινήτων και των αντιπροσώπων τους ή τα συμφέροντα της πατρίδας μας; Και πως άραγε ονομάζεται κάποιος όταν κάνει το πρώτο;

Λίγο νωρίτερα, το 1975 όταν οι αδελφοί Κοντογούρη κάλεσαν επίσημα τον Υπ. Βιομηχανίας της Κυβέρνησης Καραμανλή, κ. Κων. Κονοφάγο να προσέλθει στο εργοστάσιο της NAMCO για να δει την παραγωγή του πρώτου ελληνικού αυτοκινήτου, εκείνος δεν μπήκε καν στον κόπο. Διεμήνυσε δε ότι η Ελλάδα δεν θα φτιάξει ποτέ το δικό της αυτοκίνητο. 
Σημείωση δική μας: Άραγε γνώριζε κάτι ο κ. Κ. Κονοφάγος προεξοφλώντας με τόση βεβαιότητα το μέλλον;

Την σκυτάλη για την διάλυση της όλης προσπάθειας δημιουργίας αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα παίρνουν οι συνδικαλιστές -στα πλαίσια του κακώς νοουμένου συνδικαλισμού-, υπό την προστασία του... ελληνικού κράτους. Μια ομάδα "εργατοπατέρων" οδηγεί σε απεργία-κατάληψη του εργοστασίου στη Θέρμη Θεσσαλονίκης, απαιτώντας αύξηση ημερομισθίων κατά 35%. Η κατάληψη διαρκεί 4 μήνες!

Οι ιδιοκτήτες της εταιρείας δεν την αρνήθηκαν, αλλά τους πρότειναν να δουν τι αύξηση θα τους έδινε ο κλάδος του μετάλλου. Όμως, εκείνοι επέμεναν να ικανοποιηθεί το αίτημά τους «εδώ και τώρα», υποκινούμενοι και από ένα μετέπειτα σημαίνον πολιτικό πρόσωπο της Μακεδονίας, του οποίου ο ρόλος στην περίπτωση αυτή μάλλον ήταν «σκοτεινός», κάνοντας πολλούς να μιλήσουν για «το ότι παρακινείτο από ανταγωνιστικά της οικογένειας Κοντογούρη συμφέροντα».

Την περίοδο εκείνη στο εργοστάσιο είχε δημιουργηθεί μεγάλη ένταση. Οι συνδικαλιστές δεν επέτρεψαν την είσοδο ούτε στους ιδιοκτήτες. Δεν επέτρεψαν ούτε καν να σταλούν τα ετοιμοπαράδοτα οχήματα στους πελάτες της εταιρείας και άλλα 600 στον ελληνικό Δημόσιο τομέα. Έδειραν μάλιστα, πολύ άσχημα τον διευθυντή πωλήσεων Γιώργο Ζωγράφο. Τότε ανέλαβε δράση ο Πέτρος Κοντογούρης, ερχόμενος από τη Γερμανία, ο οποίος διαβεβαίωσε τους εργαζόμενους ότι η εταιρεία θα τους αποζημίωνε και από πάνω, αρκεί να επιστρέψουν στις δουλειές τους. Πράγμα που έγινε, αλλά μόνο για πέντε μέρες, καθώς μετά ζήτησαν να... πάνε διακοπές. Απίστευτο; Κι όμως αληθινό! Πράγματι πήγαν τις διακοπές τους και μετά πέρασαν από την οδό Αγίας Σοφίας 26 για να λάβουν τις αποζημιώσεις τους. Το εργοστάσιο είχε κλείσει.

Δυσκολίες, πάντως, προέκυπταν και από τη συνεργασία της εταιρείας με τις τράπεζες αφού τα πανωτόκια φόρτωναν με πρόσθετο βάρος τη NAMCO, αποτελώντας τροχοπέδη στην προσπάθεια για επιβίωση και περαιτέρω ανάπτυξή της. [Σχετικά με το Νόμο των πανωτοκίων ήτοι τον 1080 της 30.10.1980 μπορείτε συνοπτικά να διαβάσετε την Σημείωση 1 στην ανάρτηση εδώ.

[ Αναδημοσιεύουμε εδώ και το σχόλιο του http://taxalia.blogspot.gr/2011/07/namco-pony.html

...Ήταν καλοκαίρι του 1983 και η Ελλάδα ζούσε στιγμές σοσιαλιστικού παροξυσμικού συνδικαλισμού, τις συνέπειες του οποίου πληρώνουμε σήμερα και θα πληρώνουμε για 50 τουλάχιστον χρόνια ακόμη... Τους δυναμικούς "μουσάτους" συνδικαλιστές της δεκαετίας του ΄80, που κατήγγειλαν την "ΕΟΚ των μονοπωλίων" και ζητούσαν να αποδοθεί στην κοινωνικοποίηση, ο παράνομος πλούτος που συσωρεύει το ληστρικό μεγάλο κεφάλαιο.... Έτσι, οι "καπιταλιστές" έκλεισαν τα εργοστάσιά τους, αλλά όλως περιέργως ο "συσωρευμένος πλούτος" άλλαξε χέρια. Πέρασε σε αυτά των "μαχητικών συνδικαλιστών"...] 

το εργοστάσιο της NAMCO στη Θεσσαλονίκη
Το Pony 4 (η αξιολογότατη προσπάθεια της NAMCO συνεχίζεται...)

Το Pony 4 είναι το νέο μοντέλο της εταιρείας, το οποίο ολοκλήρωσε το στάδιο των δοκιμών, ενώ η εταιρεία πήρε άδεια από το υπουργείο Ανάπτυξης για να ξεκινήσει η παραγωγή του στη Θέρμη Θεσσαλονίκης. Στα μέσα Σεπτεμβρίου του 2014 δόθηκαν οι σχετικές άδειες από την ΕΣΥΔ στην αρμόδια κρατική αρχή διαπίστευσης, την ΕΒΕΤΑΜ, (Βιομηχανική Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη, Εργαστηριακές Δοκιμές Πιστοποιήσεων και Ποιότητας) να κάνει την πιστοποίηση και να προχωρήσει στις απαραίτητες διαδικασίες.

Ο προγραμματισμός της NAMCO για το PONY 4 περιλαμβάνει: την 1η φάση παραγωγής - Bενζινοκίνητου PONY 4, την 2η φάση παραγωγής - Πετρελαιοκίνητου PONY 4 (όπως επίσης και την 4×4 έκδοσή του), την 3η φάση παραγωγής - Ηλεκτροκίνητου PONY 4.

Μέσα στο 2015 αναμένεται να ξεκινήσει η παραγωγή της νέας γενιάς αυτοκινήτων «PONY», με στόχο να κατακτήσει μερίδιο όχι μόνο της ελληνικής αγοράς, αλλά και χωρών της Αφρικής, της Ασίας και της Νότιας Αμερικής, που ήδη έχουν επιδείξει ενδιαφέρον, λόγω των ανθεκτικών χαρακτηριστικών του και βέβαια της χαμηλής τιμής του. Μερικές από τις χώρες αυτές είναι η Αίγυπτος, η Κένυα, το Μαρόκο, η Αιθιοπία, η Αγκόλα, η Βραζιλία, και η Αργεντινή.

[Πληροφορίες για την σύνταξη του ανωτέρω κειμένου αντλήσαμε από: 1. http://taxalia.blogspot.gr/2011/07/namco-pony.html 2. http://hellenicinterest.blogspot.gr/2013/07/pony-namco.html]
 
                                                                                   *** 
Στο Β' Μέρος, που θα ακολουθήσει, θα δούμε πως υπονομεύεται η όλη προσπάθεια της εταιρείας NAMCO να κυκλοφορήσει το Pony 4. Το κράτος, ήτοι οι κυβερνώντες που προωθούν fast track τις επενδύσεις των πολυεθνικών -αδιαφορώντας για το ξεπούλημα υποδομών της χώρας μας (βλέπε ΟΤΕ, ΔΕΗ κλπ) και καταστέλοντας κάθε έννομη διαμαρτυρία των ελλήνων πολιτών- (βλέπε σημείωση δικής μας, στο τέλος της ανάρτησης εδώ ...προσποιούνται ότι αδυνατούν να επιληφθούν της έκδοσης πιστοποίησης από την ΕΒΕΤΑΜ ώστε εκατοντάδες θέσεις εργασίας να καλυφθούν, εισροή συναλλάγματος να λάβει χώρα, η ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία να κάνει εκ νέου το πρώτο της βήμα και το Pony 4 να κυκλοφορήσει στους ελληνικούς δρόμους. 

Επιμέλεια: Ξενοφών Οικονομικός (6.12.2014) ©
 
Copyright 4481/2017
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αγαπητοί αναγνώστες σημειώνουμε πως:
-ό,τι υπάρχει σε αυτό το blog είναι αποτέλεσμα μελέτης και έρευνας τόσο των έργων του Σωτήρη Σοφιανόπουλου όσο και άλλων επιστημόνων οι οποίοι αναφέρονται όπως και οι αντίστοιχες πηγές και βιβλιογραφία.
Ως εκ τούτου τα άρθρα μας αποτελούν πνευματικό κόπο της ομάδας μας ή μεμονωμένου συναδέλφου μας που τα συντάσσει.
Το δικαίωμα χρήσης και αναδημοσίευσης του υλικού από το blog μας καθορίζεται από τον αντίστοιχο νόμο περί πνευματικής ιδιοκτησίας Ν. 4481/2017 σε συνέχεια του Ν. 2121/1993.
-Επιτρέπεται η αναδημοσίευση άρθρου μας υπό την αυστηρή προϋπόθεση επισύναψης της πηγής μέσω ενεργού συνδέσμου και αναφοράς του blog και του ονόματος του συγγραφέως του άρθρου.
-Σχόλια θα εγκρίνονται όταν είναι σχετικά με το θέμα, εννοείται ό,τι δεν περιέχουν προσβλητικούς ή απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς και δεν περιέχουν συνδέσμους αμφιβόλου αξιοπιστίας.
-Όταν αποστέλλετε κείμενα μέσω σχολίων ή e-mail και δεν είναι δικά σας παρακαλείσθε να αναγράφετε την πηγή τους.
Ευχαριστούμε για τη συνεργασία σας.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.